Het seizoen voor de kwartaalcijfer van beursgenoteerde bedrijven is geopend en woensdag kwam een aantal in Nederland genoteerde bedrijven met de resultaten over het eerste kwartaal naar buiten.

Chipmachinefabrikant ASML rekent voor dit jaar nog steeds op een hogere omzet, maar ziet wel enige afkoeling op de chipmarkt. Bij maaltijdbezorger Just Eat Takeaway komt de focus sterker te liggen op verbetering van de winstgevendheid. En bierbrouwer Heineken verkoopt minder bier, maar weet de omzet wel te laten groeien door prijsverhogingen.

Woensdagochtend daalde het aandeel ASML ruim 2 procent op de Amsterdamse beurs. Het aandeel Heineken won bijna 3 procent, terwijl Just Eat Takeaway 2 procent zakte.

ASML verwacht hogere omzet in 2023, ondanks afkoelende chipmarkt

Chipmachinemaker ASML voorziet dit jaar nog verder te groeien. Zo zal de omzet dit jaar ongeveer een kwart boven die van vorig jaar uitkomen, zegt het bedrijf uit Veldhoven. De chipmarkt koelt wel wat af, maar bedrijven gaan daar op verschillende manieren mee om, merkt ASML-topman Peter Wennink.

Hoewel de vraag naar chipmachines wat afneemt, omdat sommige bedrijven hun investeringen over een wat langere tijd uitspreiden en bestellingen bij ASML dus wat later willen ontvangen, ziet Wennink nog geen problemen voor zijn bedrijf. Ook dit jaar kan ASML, dat nog voor bijna 39 miljard euro aan opdrachten in de boeken heeft staan, niet aan de vraag voldoen.

In het eerste kwartaal kwam de omzet van ASML uit op 6,7 miljard euro. Daaruit haalde het bedrijf een nettowinst van net geen 2 miljard euro. Dat was boven de eigen verwachtingen van de chipmachinemaker.

De laatste tijd was ASML vooral in het nieuws om exportbeperkingen voor zijn chipmachines naar China. Het bedrijf mocht de nieuwste generatie chipmachines, zogeheten EUV-machines al niet leveren. Onder druk van de Verenigde Staten, dat wil voorkomen dat China technologische de bovenliggende partij wordt en zo ook militair te sterk wordt, zijn die beperkingen aangescherpt tot ook een deel van de oudere generatie machines. ASML laat weten nog steeds op de definitieve regels te wachten.

Maar China was in het eerste kwartaal goed voor een beperkt deel van de omzet van ASML, namelijk om en nabij de 8 procent. In het orderboek speelt China een grotere rol. Een vijfde van de haast 39 miljard euro aan opdrachten komt uit China. Dit jaar verwacht ASML meer omzet uit China te kunnen halen nu in dat land de coronabeperkingen zijn losgelaten. De extra exportregels kunnen daarbij nog wel voor problemen zorgen.

Heineken boekt hogere omzet door prijsverhogingen

Heineken heeft minder bier verkocht, maar door de hogere prijzen voor de drank wist de bierbrouwer wel een hogere omzet in de boeken te zetten in het eerste kwartaal van dit jaar. Onder andere in de Verenigde Staten en Europa kochten mensen minder bier, maar topman Dolf van den Brink vindt de daling in die gebieden nog meevallen. "De vraag bij consumenten hield in het eerste kwartaal beter stand dan verwacht", zei hij.

Wereldwijd verkocht Heineken 54,8 miljoen hectoliter bier in de eerste drie maanden van 2023. Dat is 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar de omzet voor het concern, dat ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti bezit, steeg met zo'n 9 procent. Dat is voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, zo meldt Heineken bij zijn kwartaalcijfers. De winst daalde tot 403 miljoen euro, tegenover 417 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022.

Heineken had vorig jaar al te maken met flink gestegen kosten die voor een groot deel werden doorberekend in de verkoopprijzen voor blikjes en flesjes bier. Duurdere verpakkingsmaterialen en ingrediënten maken een biertje waarschijnlijk ook dit jaar duurder, zo is de verwachting. Daarom rekende Heineken er al op dat de verkoop in Nederland en andere West-Europese landen zou inzakken.

Maar het bierconcern had ook te maken met tegenvallers in Vietnam en Nigeria, waar minder vraag naar bier van het merk Heineken was. Daarnaast meldt Heineken te zijn gestopt met de verkoop van zijn bekendste merk in Rusland. De Amsterdamse brouwer is juist al jaren bezig de verkoop van het 'premiummerk' Heineken op te voeren om de winstgevendheid te vergroten.

Just Eat Takeaway rekent op hogere winst in 2023: wel minder maaltijdbestellingen vergeleken met coronapiek

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft in de eerste drie maanden van dit jaar veel minder bestellingen verwerkt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl wijt dit aan de buitengewone omstandigheden begin 2022, toen coronamaatregelen nog voor veel drukte bij bezorgsites zorgden. Tegelijkertijd is topman Jitse Groen optimistischer over de winst die hij verwacht te behalen in 2023 en daar profiteren ook aandeelhouders van.

Het bedrijf verwerkte in het eerste kwartaal 227,8 miljoen onlinebestellingen bij restaurants, 14 procent minder dan een jaar eerder.

Het totaalbedrag waarvoor klanten eten bestelden, daalde minder hard en lag 8 procent lager dan een jaar eerder. Groen wijst er in een toelichting op dat de lockdownmaatregelen die in de eerste maanden van 2022 nog golden Just Eat Takeaway begin vorig jaar het op één na beste kwartaal in termen van bestellingen hadden opgeleverd.

Het verschil tussen de bestedingen vorig jaar en nu wordt volgens Just Eat Takeaway steeds kleiner, waarbij de bestellingen in de tweede helft van 2023 weer zullen stijgen. Maar dat ligt ook aan de gunstigere vergelijkingsbasis, want in de tweede helft van vorig jaar lag het aantal bestellingen laag.

Just Eat Takeaway maakt nu vooral werk van winst maken. In heel 2023 verwacht het bedrijf een aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen van 275 miljoen euro. Dat is meer dan de 225 miljoen euro waar het bezorgbedrijf eerder op rekende. Just Eat Takeaway gaat aandeelhouders belonen door voor 150 miljoen euro aan eigen aandelen in te kopen, wat de winst per aandeel bij de overgebleven stukken verhoogt.

"Just Eat Takeaway blijft herstellen van de vertraging vorig jaar", aldus Groen. "Onze inspanningen om de winstgevendheid te verbeteren lopen voor op schema."

Vorig jaar werd Just Eat Takeaway nog flink minder waard op de beurs in Amsterdam. Dat kwam onder andere doordat de overname van een Amerikaanse branchegenoot, Grubhub, niet goed uitpakte. Just Eat Takeaway zoekt nu naar een koper voor Grubhub maar had daar geen nieuws over te melden.

CM.com werkt toe naar winstgevendheid eind dit jaar

Bij chat- en betalingsdienstverlener CM.com is zowel de omzet als de brutowinst in het eerste kwartaal van dit jaar op jaarbasis gestegen. Volgens topman Jeroen van Glabbeek weten klanten het bedrijf uit Breda te vinden nu ze "duidelijk op zoek zijn naar manieren om de klantbetrokkenheid te verbeteren". De winst voor aftrek van onder meer belastingen en rente bleef wel negatief, maar CM.com denkt tegen het einde van dit jaar zwarte cijfers te kunnen melden.

Het aandeel CM.com steeg woensdagochtend ruim 3 procent.

Voor het zover is, gaat het bedrijf voor het eerste halfjaar van dit jaar nog wel uit van een verlies van 3 tot 5 miljoen euro voor aftrek van onder meer belastingen en rente. De brutowinst steeg gedurende de eerste maanden van 2023 met 6 procent tot bijna 19 miljoen euro. De omzet kwam in die maanden uit op ruim 71 miljoen euro, 1 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Het eerste kwartaal laat volgens Van Glabbeek zien dat CM.com "op de goede weg is om de winstgevendheid te laten groeien". "De business die we genereren met ons bestaande klantenbestand en de kosten die we maken om nieuwe klanten aan te trekken, raken meer in evenwicht", zegt hij daarover.

Over 2022 zag CM.com de omzet al stijgen. Met name de verkoop van tickets voor bijvoorbeeld musea en theaters nam een vlucht, nadat deze gedurende de eerste helft van 2021 had stilgelegen door coronamaatregelen. Het bedrijf verzorgde het afgelopen jaar onder meer diensten voor de Grand Prix in Zandvoort.

LEES OOK: Beleggers zien rooskleurige combinatie van lagere inflatie en geen recessie: gaan aandelen jaartoppen aanscherpen?